CarGard billarm
Det första CarGard larmet såg sitt ljus 1978. Detta larm hade automatisk aktivering och avstängning skedde med en speciell induktiv magnetnyckel som lades mitt för "låset" som var placerat på insidan av vindrutan. Just denna typ av lösning är orsaken till att många larm än idag har lysdioden monterad på vindrutans insida medan t.ex. andra länder ofta haft en utveckling med endast en liten lysdiod placerad någonstans på instrumentbrädan. Detta ger inte lika bra synlighet som vindruteplaceringen, dessutom känns alltid ett CarGard larm igen på sin karakteristiska statuspanel.
För priser och info, kontakta oss på 08-86 01 90 eller använd vårt mejlformulär>>>
CarGards första billarm...
blev en omedelbar succé och kopierades flitigt av andra tillverkare. Larmet genomgick en viss utveckling och släpptes senare som CarGard II. Parallellt med billarmen släpptes även anpassade modeller för motorcyklar under namnet BikeGard.
Det första fjärrstyrda billarmet
Nästa steg i CarGards utveckling var ProGard med modellerna IRC och ML2. Dessa två var egentligen samma larm men den ena (ML2) styrdes med magnetlås à la CarGard I och CarGard II, medan IRC var CarGards första fjärrstyrda larm. IRC är en förkortning för Infra Red Control vilket innebär att fjärrkontrollen sänder sin kod med IR ljus och fjärrkontrollen måste riktas mot mottagaren i bilens vindruta. Detta var också första gången som CarGard erbjöd färdig kabelstam till larmet, detta kortade ned installationstiden samtidigt som installationerna